Primul an la medicina


E un haos. E o incercare a vietii pe toate planurile – ca personalitate, acum o sa iasa toate defectele si slabiciunile tale ca muntii in relief (sau hai sa fim sinceri, ca si cosurile la pubertate) si, ca la orice mare struggle in life, o sa te cunosti mai bine (sau mai rau). Ca memorie – nu o sa iti vina sa crezi la sfarsitul anului, privind in trecut, ca ai reusit sa treci peste asa ceva. Ca intelect – daca erai obisnuit sa iei numa premiul 1 si 2 la scoala, poate acuma cand nu mai esti chiar in top, s-ar putea sa fii dezamagit de tine   sa treci peste ca nu ii big deal, Doamne iarta-ma.

Recomand cu caldura sa cititi – foarte bine e redat ce trebuie (echipament, manuale) – postarea aceasta de pe blogul medicinistilor.

Materii si examene

  1. Anatomie

sem 1 + sem 2

E cea mai importanta in anul 1 si cea mai dezarmanta cand privesti numarul de pagini ce trebuie invatate din Papilian. Sfatul sfaturilor: invatati din timpul anului, sau macar parcurgeti o data materia in timpul anului. E cea mai sigura cale spre reusita la examene si spre a-ti pastra coarda nervilor nezdruncinata. Cumpara-ti un Netter sau descarca-ti-l pdf de pe internet (exemplu aici). Invatati oasele si muschii la timp, ca apoi urmeaza vasele si nervii si lucrurile devin dureroase. Nu suferiti prea mult daca treaba nu merge din prima. Eu cand m-am apucat de nervi si vase am plans jumatate de ora la birou ca proasta pentru ca ma simteam incapabila. Dupa primul semestru, va fi mult mai bine. In al doilea semestru, materia e maaai multa, dar mai frumoasa. Nu se mai pica asa mult. Invatati dupa desene, cereti la colegii de serie daca asistentul vostru nu va face, sau cautati pe internet. Mi-as fi dorit sa o invat cat mai LOGIC – aceasta este unul dintre imperativele carierei de medic, parerea mea.

Aici e un site frantuzesc cu scheme superbe la anatomie: link.

UMF Timisoara au un site superb si de ajutor: link.

2. Biologie celulara

sem 1

Aici se invata fiecare lectie, ca e ca la scoala generala – te scoala in picioare si te asculta din fragmentul de lectie ce iti revine – cap coada. Catedra e bine organizata. Materia e dragutica. Ultimele 3 capitole sunt moartea pasiunii – nu mai ai nervi si rabdare pentru ele, dar vin intrebari la examene de aici considerabile. Examenul e gen admitere – da, cu intrebari tricky, cu schimbari de nuanta, cu unele detalii gen mii de miliarde sau milioane de miliarde de celule?! Dar de luat se ia, nicio panica. Nu se prea pica la examen, cam 1-2 oameni/serie. Pe mine m-a impresionat uneori conf. dr. Horea Matei (Bon Jovi) prin lectiile pe care ni le dadea in afara materiei, prin povestile lui ce dovedeau empatie si apropiere. El ne-a spus o data si ca nota la un examen nu iti arata cat de destept esti, ci cat de bine esti pregatit la acea materie la acel moment. Heads up, acel moment nu inseamna pentru totdeauna! :)

3. Biofizica

sem 1

Aici am rasfoit doar materia pentru seminar (nu se trece niciunde, nu se corecteaza, stati calmi) si am invatat in sesiune. E de ajuns si doar in sesiune (4-5 zile sa zicem?). Mie mi-au placut foarte mult cursurile conf dr Eniu Daniela. Desi nu am priceput fizica in liceu, in cursurile ei s-a facut o trecere graduala prin materie, o expunere logica si coerenta. Mi-a facut placere sa invat in sesiune, am iesit si la filme, dar m-au nenorocit cursurile de final, acelea mi s-au parut greoaie, excesiv de lungi si un pic haotice. Notele sunt mari la examene, iar intre 9 si 10 nu e neaparat o delimitare vesnic justa, dar nu puneti la suflet.

4. Biostatistica

sem 1

Am invatat doar in sesiune. Sfat – faceti-va din timpul anului un caiet in care sa va copiati cursurile sau luati de la cineva din an mai mare (eu m-am panicat inainte cu 3 saptamani ca nu aveam caiet, dar m-a salvat cineva :)   ). La examen, fisa separata cu formule. E o materie cu un examen foarte luabil dar aiurea dupa parerea mea (erau cerinte in examen ce nu se regaseau in materia predata pe curs). 10 iau foarte putini (oare 1 sau 2 au fost in seria mea?!).

5. Biochimie

sem 2

Sa va ajute Dumnezeu sa il aveti pe asist. dr. Silaghi Ciprian, ca am facut un laborator doar cu el si mi s-a parut cel mai genial om din UMF intalnit pana acum – genul de om care te face sa simti cu adevarat ce inseamna sa fii student la medicina si care incearca sa scoata creierul din atrofiere (de la atata memorat negandit, se poate)! In rest…. nu vreau sa intru in detalii, ca deocamdata simt ca nu ar fi etic sa scriu pe internet parerea mea despre cum au fost  orele sau examenele (hint: nu va panicati, sunt usoare, intrebati-i pe cei mai mari).

6. Fiziologie

sem 2

E una dintre materiile care ar trebui sa fie cel mai logic deprinse de un student la medicina, dar din pacate nu mereu sansa e de partea noastra. Mi-ar fi placut sa il fi nimerit pe conf dr Cezar Login (seria 2 face cu el), care e un fel de geniu in ale predarii, parerea mea. La seria 3 se invata, ca la biocel, lectie de lectie deoarece primim saptamanal test ce conteaza cumulat 10% (cu tot cu seminarii) din medie. Nu nota conteaza, ca nu face cine stie ce diferenta, ci faptul ca va fi infinit mai usor in sesiune.

Mai sunt materiile cu credite putine: Prim Ajutor (aici e foarte fain, se iau note mari  la noi in serie nu s-a dat nici un 10, iar eu am luat 8, sper sa nu conteze asa mult cele vreo 3 sutimi la media generala si sa nu prind loc in caminul ravnit doar din cauza asta), Psihologie (cel mai interesant LP), Bazele Comunicarii, PBL, Sport, Limba…

Ce inseamna de fapt primul an la medicina

SPOILER ALERT: URASC sa vorbesc la persoana  a  2-a, ca si cand as da sfaturi! PLS, nu fac asta! Asadar, ca de la Alle la Alle:

Inainte sa incepi, aminteste-ti de ce ai vrut sa vii aici la facultate. Aminteste-ti si seteaza-ti bine in cap scopul tau, destinatia la care vrei sa ajungi. Un doctor foarte bun, care face bine oamenilor. O data ce stii unde trebuie sa ajungi, lucrurile ar trebui sa fie clare – doar iti urmezi drumul, trecand prin incercarile inerente calatoriei. Studentul la medicina insa, risca sa cada prada unor jocuri de culise – invidia, competita nefondata si absurda. Capacitatile tale intelectuale nu sunt confirmate sau infirmate de nota ta din semestrul 1 la anatomie. Arata doar pregatirea ta la acel moment. Capacitatile tale intelectuale nu trebuie demonstrate nimanui, nu trebuie nici laudate ostentativ nici sa te bage in pamant si sa cazi in depresie pentru ca tu credeai ca esti mai destept si ai luat doar 5/6/7/8/9 (depinde cat ti-e standardul). Scopul calatoriei nu e nici sa iti incarce inima de amar, nici sa iti dezvolte un orgoliu mai inalt decat Burj Khalifa, nici sa mentii o eticheta si un etalon pentru altcineva in afara de tine (ca si cand cuiva ii pasa ca ai luat in sem 1, 9 si acum 8), nici sa te faca sa ii judeci pe ceilalti din prisma notei (nu iti alegi oamenii pe care sa ii stimezi in functie de daca sunt sau nu in top 50 pe scoala, iar daca ajungi sa faci asta atunci calitatea intelectului tau chiar e indoielnica). Calatoria e lunga, ca sa nu zic ca dureaza toata viata. Drumul e greu, dar scopul lui nu e sa iti intineze sufletul. Keep it as pure as possible.

Alte idei:

  • Iesi cu grupa macar de 2 ori inainte sa te convingi ca chiaaar nu iti place de ei. Nu te auto-exclude doar pentru ca mai bine stai cu iubi la un film sau ca ti-e lene sa iei autobuzu pana in centru, in timpul in care colegii tai pentru urmatorii ani ies la un suc. S-ar putea ca oamenii aia ce iti sunt colegi sa fie chiar de treaba, chiar daca in timpul scolii par niste idioti toti. Stop preconceptiilor.
  • Profit ca am spatiu public sa imi arat recunostinta pentru fiecare cuvant/sfat/idee primita in timpul primului an, mai ales ca erau momente cand simteam ca viata imi atarna de un fir de par (exagerez, dar na).
  • Sa nu ratati in ianurie-februarie filmele de Oscar de la cinema Victoria (e 8 lei biletul) Chiar daca e sesiune atunci. Mie mi-au facut sesiunea de iarna o experienta mult mai putin terifianta. Sa nu ratati concertele la trupele care va plac. Sa nu ratati nimic din ce v-ar face inima sa se bucure. Weekendul ala pierdut facand ceva ce iti place nu o sa conteze cand tragi linia la sfarsitul anului absolut deloc. Calatoria e lunga.
  • Lightly, lightly :)

Lasă un răspuns

